2013. augusztus 23., péntek

Szilvásgombóc

Hull a szilva a fáról...énekelhetném ezt a dalt, pontosabban énekelhettem volna ezt a dalt, mikor tegnap délelőtt szedegettem fel a lehullott szilvaszemeket a fűből. Délután pedig keresgélni kezdtem szilvásgombóc recept után. Merthogy anyukám nem szokott késziteni, viszont a nagyszüleimet már nem kérdezhetem meg, hogy hogyan csinálták a békebeli időkben. Egy szlovák receptgyűjteményben találtam egy nekem tetsző változatot és ez szerint készült. Lehet tálalni vajon piritott zsemlemorzsával, vagy darált mákkal, vagy darált dióval, vagy a fotón látható tejföllel meglocsolva, darált mákkal megszórva, esetleg újabb feltéteket kipróbálva tálalhatjuk a családnak. Fahéjas porcukorral meghintve is el tudnám képzelni.

Szilvás gombóc, nudli

A tésztához:
800 g burgonya
500 g daraliszt
4 ek búzadara
1 ek porcukor
1 tojás
izlés szerint só

A töltelékhez:
kimagozott szilva (lehet befőtt is)

A héjában főtt burgonyát meghámozzuk. Hagyjuk kihűlni, majd kislyukú reszelőn lereszeljük. Hozzáadjuk a porcukrot, a sót, a tojást, a búzadarát és egy kevés lisztet. A lisztet fokozatosan adagoljuk, hogy a tészta ne legyen kemény. A gyúrt tésztát 2 részre osztjuk. Kisodorjuk, pihenni hagyjuk egy kicsit. Ezalatt a szilvát kimagozzuk, ha még nem tettük meg, illetve ha befőttről van szó, arról leöntjük a levét egy szűrőn keresztül, alaposan lecsepegtetjük. A tésztát 15 darabra osztjuk, mindegyikre rakunk egy fél szilvaszemet. Megszórhatjuk fahéjas kristálycukorral is, ha savanyú a gyümölcs. Ha marad ki tésztánk, abból készithetünk nudlit is. A gombócokat egy forrásban levő vizbe rakosgatjuk óvatosan, egyszerre 6-8 darabot, mert lehűtheti a vizet a túlzott mennyiség, és le is ragadhatnak. Amikor a viz tetején lobognak, azt jelenti, hogy a gombócok megfőttek, még 2 percig főzzük, végül kivesszük a vizből. Igy készülnek a nudlik is.



Mig eszegetjük a gombócokat, hallgassuk meg:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése